ΑΝΩΓΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ - ΥΦΑΝΤΙΚΗ

Η μακραίωνη παράδοση βρίσκει και σήμερα την συνέχειά της στην παραδοσιακή υφαντική, που αποτελεί μια από τις βασικές παραγωγικές δραστηριότητες της περιοχής.
Τα ξομπλιαστά και πλουμιστά υφαντά των Ανωγείων γίνονται με τη χρήση μαλλιού, λιναριού, βαμβακιού και μεταξιού στους παραδοσιακούς αργαλειούς που διαθέτουν τα περισσότερα σπίτια...

ΑΡΑΧΩΒΑ - "ΚΑΡΠΙΤΙΑ"

karpitia1Είναι τα ονομαστά υφαντά της Αράχωβας, πραγματικά δείγματα παραδοσιακής λαϊκής υφαντουργίας.

Ακόμα φτιάχνονται στους αργαλειούς των γυναικών, πολλές από τις οποίες είναι και μέλη του τοπικού Γεωργοτουριστικού Συνεταιρισμού Γυναικών. Θα τα βρείτε παντού στην Αράχωβα, μαζί με τα επίσης περίφημα χρυσοκεντήματα και άλλα είδη της παραδοσιακής τέχνης.

ΑΡΓΑΛΕΙΟΣ

 
Ο αργαλειός ως οικιακό εργαλείο είναι αρχαιότατο και αναφέρεται από τον Όμηρο ως ιστός. Η Πηνελόπη ύφαινε τη μέρα και ξεΰφαινε τη νύχτα για να ξεγελά με τον τρόπο αυτό τους "μνηστήρες" ώστε να την περιμένουν ώσπου να τελειώσει το "διασίδι" της. Η θεά Αθηνά στην αρχαιότητα προστάτευε την υφαντική τέχνη γι' αυτό ονομαζόταν "Έργανη Αθηνά". Πολλά από τα δημοτικά μας τραγούδια είναι αφιερωμένα στον αργαλειό και την ύφανση...

ΓΕΡΑΚΙΤΙΚΑ ΥΦΑΝΤΑ - ΛΑΚΩΝΙΑ

 Γράφει ο Νίκος Ζαχαράκης

Κατά κοινή ομολογία ζούμε σε μια εποχή όπου προβάλλει επιτακτικά το αίτημα της διαφύλαξης και μετάδοσης στις νεότερες γενιές των μορφών πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας του λαού μας, του λαϊκού μας πολιτισμού. Η διαφύλαξη των παραδεδομένων ηθών  και εθίμων είναι το μέσο εκείνο που θα μπορούσε στο μέτρο του εφικτού, δεδομένης της παγκοσμιοποίησης που επεκτείνεται πέρα από το χώρο της οικονομίας και στον αντίστοιχο του πολιτισμού αποσκοπώντας στην συγκρότηση...

ΘΑΣΟΣ - ΥΦΑΝΤΑ

Τα υφαντά της Θάσου, παρουσιάζουν μιαν ομοιογένεια στο είδος, στο χρώμα και στο σχέδιο. Σ' όλα τα χωριά, υφαίνουν τα ίδια είδη και με τον ίδιο τρόπο, μάλλινα και βαμβακερά. Τα χρώματα είναι πολύ φωτεινά και ζωηρά: Πράσινο και κόκκινο χτυπητό, πορτοκαλί ζωηρό, κίτρινο φαιογάλαζο και κεραμιδί σ' έντονες αποχρώσεις...

ΚΡΗΤΗ - ΥΦΑΝΤΙΚΗ

 Την κύρια και ξεχωριστή θέση μέσα σε ένα Κρητικό σπίτι την κατείχε ο αργαλειός, με τον οποίο η γυναίκα του σπιτιού κατασκεύαζε διάφορα είδη για τις ανάγκες της οικογένειας. Τα κρητικά υφαντά έχουν ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, το "κρουστό φάσιμο" δηλαδή την σφιχτή ύφανση...

ΠΑΦΟΣ - ΡΙΓΩΤΕΣ ΖΕΡΒΕΤΕΣ (ΜΑΝΤΗΛΙΕΣ)

zervetes pafouΟι ζερβέττες ή μαντηλιές, οι κοινώς γνωστές πετσέτες ήταν υφαντά τα οποία σε πιο παλιά χρόνια ύφαιναν σχεδόν όλες οι γυναίκες της Κύπρου. Εκτός από το σερβίρισμα στο τραπέζι, οι μαντηλιές χρησίμευαν επίσης για να τυλίγουν τα κεριά οι γιορτάριδες που θα προσέφεραν στους πιστούς στην εκκλησία, στους γάμους, και για άλλες κοινωνικές συνευρέσεις. Στην Πάφο τα υφαντά γίνονταν κυρίως από ντόπιο βαμβάκι ή μαλλί αλλά και από μετάξι. Το κέντρο της υφαντικής τέχνης στην Πάφο ήταν το χωριό Φύτη. Τα φυθκιώτικα υφαντά χαρακτηρίζονται από πολύχρωμες γεωμετρικές ανάγλυφες διακοσμήσεις και το πιο κοινό είδος με φυθκιώτικες διακοσμήσεις ήταν οι μαντηλιές..

ΠΕΝΤΑΛΟΦΟΣ ΕΒΡΟΥ - ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΥΦΑΝΣΗΣ

 

Το " Παραδοσιακό Εργαστήρι Ύφανσης" της Τσολακίδου Δέσποινας στον Πεντάλοφο Έβρου

ΣΚΥΡΟΣ - ΥΦΑΝΤΑ ΚΑΙ ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ

stories-laikitexni-kentimataΓραφτό κέντημα: Τα “γραφτά” διακρίνονται για τη μοναδικότητα και την εξαιρετική τους τέχνη και ονομάζονται έτσι επειδή τα σχεδιάζουν πρώτα και μετά τα κεντάνε. Η κεντητική παράδοση των Σκυριανών χάνεται στους αιώνες, έτσι, στο μουσείο, σήμερα σώζονται πολύ παλαιά κεντήματα που ανήκαν στην οικογένεια Φαλτάϊτς και παραδόθηκαν από γενιά σε γενιά...

ΤΡΙΠΟΔΕΣ ΝΑΞΟΥ - ΥΦΑΝΤΙΚΗ

Μία από τις παραδοσιακές ασχολίες των γυναικών ήταν η υφαντική, αφού οι ίδιες φτιάχνανε τα ρούχα και τα σκεπάσματα του σπιτιού. Έτσι στα πιο πολλά σπίτια του χωριού υπήρχε αργαλειός, που στη Νάξο τον λένε κρεβαταριά. Οι ίδιες οι γυναίκες επεξεργάζονταν αρχικά το μαλλί από το κούρεμα των προβάτων, το οποίο αφού έπλεναν και το έξεναν με τα χέρια, το κάνανε σκαμάκια και το περνάγανε στην αλεκάτη, ένα καλάμι κομμένο στην πάνω μεριά για να περνάει το μαλλί. Μετά το κλώθανε με το αδράχτι κι όταν αυτό γέμιζε φτιάχνανε αλιάδια. Το βαμβάκι πάλι, αφού το βάζανε στον ήλιο να φουσκώσει, στη συνέχεια το βάζανε στο μάγγανο και το ξεμαγγανίζανε και μετά πιάνανε το δοξάρι και το στοιβάζανε. Το τυλίγανε κι αυτό μετά αφού το ξένανε στις αλεκάτες και το γνέθανε με το αδράχτι...

ΤΣΑΚΩΝΙΚΑ ΥΦΑΝΤΑ

tsakonika1Στο νοτιοανατολικό τμήμα της επαρχίας Κυνουρίας του νομού Αρκαδίας εκτίνεται η περιοχή της Τσακωνιάς.

Η περιοχή αυτή χαρακτηρίζεται απο κάποιες ιδιαιτερότητες, οι οποίες είναι αξιoσημείωτες όπως η διάλεκτός της, απωμεινάρι...

ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ - ΥΦΑΝΤΙΚΗ

Σε πολλές περιοχές της Χαλκιδικής άνθιζε η υφαντουργία. Τα πολύχρωμα υφαντά που ύφαιναν με μεράκι και φαντασία οι γυναίκες ήταν και εξακολουθούν να είναι ξακουστά σε όλη την Ελλάδα. Ως πρώτη ύλη χρησιμοποιούσαν το μαλλί και το μετάξι και έβαζαν πάνω τους όλα τα χρώματα της ελληνικής γης: κόκκινο, πράσινο, κίτρινο και κρεμεζί. Έφτιαχναν υφαντά για το σπίτι και είδη ρουχισμού...