ΕΡΕΣΟΣ - ΛΕΣΒΟΣ

Η παραδοσιακή φορεσιά της Ερεσού, πότε μπλε και πότε μαύρη, ανήκει στο νησιωτικό- θαλασσινό τύπο, αφού χαρακτηρίζεται από τη βράκα και το γιλέκο, γνώριμο στοιχείο των στολών σε όλα τα αιγαιοπελαγίτικα νησιά μας.

Στη μέση υπάρχει το ζωνάρι και στο κεφάλι το καλπάκι. Στο σημείο που σταματάνε τα μπατζάκια της βράκας, οι γάμπες καλύπτονται με κάλτσες ως το γόνατο. Τα παπούτσια χαρακτηρίζονται ως παντόφλες με σηκωμένη τη μύτη και είναι βαριά...

ΚΑΛΑΜΩΤΗ,ΚΑΛΛΙΜΑΣΙΑ - ΧΙΟΣ

kalamoti1kalamoti2Ενδυμασία γυναικών (επίσημη)
Επειδή στη γυναικεία στολή υπήρχαν πολλές παραλλαγές, έγινε μια προσπάθεια να περιγραφούν οι ενδυμασίες, που είχαν κοινά στοιχεία στα περισσότερα χωριά. Πάντως  η μεγαλύτερη διαφορά που τις ξεχώριζε ήταν στο δέσιμο του κεφαλομάντηλου. Οι γυναίκες εσωτερικά φορούσαν: α)Την ποκαμίσα
β) Την καμιζόρα ή μισοφόρι
γ) Το βρατσί( ή βρακί, φαρδύ, συνήθως καμποτένιο,κεντημένο στις κάτω άκρες. Στη μέση έδενε με βρακοζώνα.
Εξωτερικά φορούσαν:...

ΚΕΧΑΓΙΑΣ  -ΛΗΜΝΟΣ

kexagiasO χαρακτηριστικός τύπος του Λημνιού, δεν ήταν άλλος από τον κεχαγιά, τον κτηνοτρόφο που καλλιεργούσε τα κτήματα του και διατηρούσε τα κοπάδια του συνήθως στα βουνά της περιοχής του. Μάλιστα η ονομασία αυτή αναφέρεται και σε βιβλία της Αγίας Λαύρας.

Το ντύσιμο λοιπόν των κεχαγιάδων αντρών, περιλάμβανε τα εξής:

ΛΕΣΒΟΣ

lesvos3Η παραδοσιακή φορεσιά είναι είδος λαϊκής δημιουργίας και έκφρασης. Οι άμεσες ανάγκες του ανθρώπου να ντυθεί, πρακτικές και αισθητικές, σε  μία εποχή που δεν υπάρχει η οικουμενικότητα του συρμού, διαμορφώνονται ανάλογα με τις ιστορικές επιδράσεις, τις συνθήκες διαβίωσης και την προσωπική και κοινωνική ταυτότητα του ατόμου. Αυτά επηρεάζουν και καθορίζουν την ενδυμασία και συγχρόνως δημιουργούν τις ποικιλίες στη μορφή και στο είδος της...

ΝΕΝΗΤΑ - ΧΙΟΣ

nenitaΗ τοπική φορεσιά του χωριού έχει αρκετές ομοιότητες με αυτήν της Καλλιμασιώτικης που τότε ήταν κεφαλοχώρι και όπως ήταν λογικό τα υπόλοιπα χωριά το αντέγραφαν ή ακολουθούσαν τα βήματα του.

Κεφαλομάντηλο (σαρ(κι)
Το κεφαλομάντηλο φοριόνταν όπως και στην Καλλιμασιά, ονομάζονταν σαρίκι...

ΠΥΡΓΙ ΧΙΟΥ

Οι πρόγονοί μας δούλευαν με το χέρι, με λίγα απλά εργαλεία και με μικρές πρωτόγονες μηχανές, έφτιαχναν ό,τι τους χρειαζόταν στη ζωή τους την σκληρή, μόνοι τους. Στο Πυργί οι ανδρικές και γυναικείες φορεσιές εγένοντο ως εξής: Πρώτον, καλλιεργούσαν το βαμβάκι στους κάμπους μας. Το προιόν τούτο το περνούσαν από το μικρό εργαλείο (μάγγανο), για να καθαριστεί από τον σπόρο...

ΣΑΜΟΣ

 samos1  samos2Η πορεία της σαμιώτικης γυναικείας  φορεσιάς ανά τους αιώνες, από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας:

  • Ο ασλαμάς είναι ο αρχαϊκός ιωνικός χιτώνας.
  • Το καβάδι είναι το καφτάνι των βυζαντινών, που υιοθετήθηκε από το Ισλάμ.
  • Ο κεφαλόδεσμος, με τις ποικιλίες του στερεώματος του, παραπέμπει στον κεκρύφαλο και το κρήδεμνο της Ήρας.

Η Σαμιώτισσα κάλυπτε πάντα το κεφάλι της μ’ έναν κεφαλόδεσμο-τσεμπέρι, δεμένο πάντα στο πλάι, στο αριστερό αυτί...

ΧΙΟΣ

aigaioΟι άνδρες σ΄ όλα τα χωριά φορούσαν τη γνωστή νησιώτικη παραδοσιακή ενδυμασία, με μικρές παραλλαγές. Εσωτερικά φορούσαν άσπρη πουκαμίσα, καμποτένια ή διμιτένια, κεντημένη στο λαιμό. Εξωτερικά φορούσαν: Το φαντό πουκάμισο, το γιλέκο, τη βράκα ή σέλλα ή σαλβάρι Έδενε με βρακοζώνα στη μέση και το ζωνάρι. Το σουρτούκο ένα είδος παλτού, που τον φορούσαν το χειμώνα. Στο κεφάλι φορούσαν σκούφο βελούδινο ...