ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΗΜΑΘΙΑΣ

Γυναικεία Ενδυμασία

alexandreia imathiasΤο γιορτινό πουκάμισο το ¨κιμπάρικο¨, ραμμένο από λεπτό βαμβακομέταξο υφαντό, σκεπάζει την μάλλινη επίσης υφαντή φανέλα, το ¨κατασάρκι¨. Στο άνοιγμα του στήθους έβαζαν την κεντημένη με ασημοκλωστή τραχηλιά. Ο σαγιάς, από βαμβακερό υφαντό βαμμένο σκούρο μπλε σε μπογιατζήδες της Βέροιας, ραβόταν από ντόπιους ραφτάδες.

Τις δύο κάτω άκρες του, ¨τις ποδιές¨, τις έντυναν από μέσα με μπλε βελούδο και τις κεντούσαν με πλούσιο ασημοκέντημα...

ΒΛΑΧΙΚΗ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΒΕΡΜΙΟΥ - ΗΜΑΘΙΑ

Βλάχικες φορεσιές ανατολικού Βερμίου.Ο Λαογραφικός Σύλλογος Βλάχων Νάουσας, στην προσπάθεια του να διασώσει και να αναδείξει στοιχεία από την παράδοση και πολιτιστική κληρονομιά των Βλάχων της Νάουσας, διοργάνωσε στις 27 Φεβρουαρίου του 2013 την «Παρουσίαση της Βλάχικης φορεσιάς του Ανατολικού Βερμίου» στο ξενοδοχείο Παλαιά Πόλη. Την παρουσίαση έκανε η ιστορικός και μέλος του Συλλόγου μας κ Μαρία Τσίτση, ενώ αυθεντικά κομμάτια φορεσιών μέχρι και 300 ετών, προσέφεραν βλάχικες οικογένειες της Νάουσας και το Λαογραφικό Μουσείο του Συλλόγου μας....

ΒΛΑΧΙΚΗ ΝΟΜΟΥ ΣΕΡΡΩΝ - ΣΕΡΡΕΣ

Η βλάχικη φορεσιά του νομού ΣερρώνΣτα τέλη του Ι6ου αιώνα εγκαταστάθηκαν οι Βλάχοι στην περιοχή του Ν. Σερρών. Πρώτα εγκαθίστανται σε Τζουμαγιά, Άνω Πορρόια, και Ράμνα, όπου ενσωματώνονται με την ντόπια αστική τάξη. Ασχολούνται με το εμπόριο (ιδίως καπνού, βάμβακος και σιτηρών), αφού το έδαφος είναι κατάλληλο. Βλάχοι κτηνοτρόφοι με τα κοπάδια τους εγκαθίστανται στο Λαϊλιά, Μπόζνταγ, Πιρίν και Παγγαίο (Αραχωβίτσα, Χιονοχώρι, Καπνόφυτο, Μικρόπολη). Ιδρύουν θερινούς οικισμούς στα Καλύβια του Κάτω Λαϊλιά και στο Παπα-Τσαϊρ...

ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΑ ΚΙΛΚΙΣ

goumenissaΗ φορεσιά, σε γήινα κατά βάση χρώματα, απεικονίζει την ταυτότητα της περιοχής. Το μακρύ και βαρύ φόρεμα είναι καφετί και η εμπρός ποδιά μαύρη, για να υπογραμμίζουν την κατ’ εξοχήν εργασία της γυναίκας, που είναι η αγροτική.

http://www.ellinikesendymasies.gr

ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ - ΒΕΡΟΙΑ

Η Βεροιώτικη φορεσιά ήταν όμορφη, λιτή, σοβαρή επηρεασμένη από τη Δύση. Κατάσαρκα...

ΔΡΥΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

drimos thessalonikis

Έντονο το κόκκινο χρώμα της φορεσιάς. Είναι δείγμα πλουτισμού, γνώσης της βαφικής και συνάμα της βοτανολογίας.

Η φορεσιά αποτελείται από το μακρύ εξωτερικό πουκάμισο. Η φούστα του, τα μανίκια του και η τραχηλιά του, γίνονται από μάλλινο του αργαλειού ριγωτό βυσσινί ύφασμα και το υπόλοιπο από άσπρο βαμβακερό ύφασμα. Το ριγωτό αμάνικο φουστάνι κεντημένο στο στήθος.

Τον Σαγιά, το κύριο και ακριβότερο κομμάτι της φορεσιάς. Ράβεται από τους ραφτάδες και κεντιέται στις δύο εμπρός γωνίες σε κόκκινη τσόχα και ανασκουμπώνονται όπως πίσω και τα μανίκια γυρίζουν επάνω. Tο μάλλινο ριγωτό ζωνάρι. Πάνω απο τη φορεσιά ,στο ύψος της μέσης μπαίνει η λινοβάμβακη ποδιά με τις κάθετες πολύχρωμες γραμμές. Το βυσσινί σταμπωτό μαντήλι για το κεφάλι. Την κόκκινη κεντητή λωρίδα που κρατάει το μαντήλι (ρέντα).

Ασημένια κοσμήματα στολίζουν το κεφάλι, τον λαιμό, την ποδιά.

http://www.ellinikesendymasies.gr

ΕΠΙΣΚΟΠΗ ΗΜΑΘΙΑΣ

episkopi1  episkopi2 

Χαρακτηριστικά γνωρίσματα της γυναικείας φορεσιάς της Επισκοπής είναι ο φρουτένιος χρωματισμός και διάκοσμος, ο υψηλός και περίτεχνος κεφαλόδεσμος, τα καρφιτσωμένα λουλούδια, τα χρυσασημένια φλουριά που κρέμονται σε σειρές στο στήθος, η ασημένια ζώνη, η ποικιλία υφασμάτων (βαμβακερά, μεταξωτά, τσόχινα) σε ωραιότατο συνδυασμό.

Η ανδρική φορεσιά της Επισκοπής είναι η τυπική του Έλληνα φουστανελά.

http://www.ellinikesendymasies.gr

ΘΑΣΟΣ

 

thasou1  thasos1 thasos2  H νήσος Θάσος τοποθετημένη από το χέρι του Θεού στο βόρειο Αιγαίο, γειτνιάζει με την πόλη της Καβάλας. Είναι όμως κοντά και στα μεγάλα αστικά κέντρα της Θεσσαλονίκης και της Κωνσταντινούπολης. Από παλαιά οι εμπορικές συναλλαγές όπως και άλλες δραστηριότητες σε σχέση με τις ανωτέρω πόλεις είχαν ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση μίας πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς, που χαρακτηρίστηκε από πλήθος Βυζαντινών στοιχείων, τα οποία διαφαίνονται και διατηρούνται έως και τις ημέρες μας...

ΚΑΠΟΥΤΖΗΔΑ (ΠΥΛΑΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ)

 

pylaia1

       Η ανδρική φορεσιά είναι απλούστερη, δεν παρουσιάζει τόση ποικιλία και ομορφιά, όση η γυναικεία. Αποτελείται από τη μάλλινη φανέλα, την οποία φορά ο άνδρας κατάσαρκα. Η φανέλα γίνεται με σπιτικό υφαντό πανί άσπρο και μοιάζει με τη γυναικεία. Κουμπώνει μπρος και έχει μανίκια μακριά. 

        Πάνω από τη φανέλα φοράει το πουκάμισο, που γίνεται με ύφασμα σπιτικό συνήθως γαλάζιο, με ρίγες άσπρες. Κουμπώνει μπρος και έχει μανίκια μακριά και φτάνει κάτω από τη μέση. 

        Το σώβρακο που φορούσαν γινόταν από άσπρο σπιτικό πανί και είχε το σχήμα του γυναικείου.

        Το εξωτερικό παντελόνι λέγεται μπινεβρέκι. Είναι μαύρο μάλλινο και με βρακοζώνα δένεται στη μέση. Το ζουνάρι είναι μαύρο υφαντό με κρόσια στις άκρες...

ΚΑΣΤΟΡΙΑ

foresiakastoria1Η Γυναικεία Ενδυμασία

Η γυναικεία φορεσιά αποτελείται από τα εξής μέρη:
1.
Φέσι: Βύσσινου χρώματος από τσόχα με χρυσή φούντα και μικρά φλουριά πάνω στην κορυφή.
2.
Kοντέσι: Κεντημένο με χρυσή κλωστή και ποικίλα σχέδια, είναι μαύρου χρώματος και φέρει συνήθως στην πλάτη χρυσοκεντημένο δικέφαλο αετό...

ΝΑΟΥΣΑ ΗΜΑΘΙΑΣ

naousa

Η γυναικεία φορεσιά αποτελείται από τα εξής μέρη:

Το πουκάμισο, το νυφικό, υφαινό­ταν στον αργαλειό και ο διάκοσμός του γινό­ταν με χρυσό κέντημα και μπιμπίλα.

Το φουστάνι, είναι το βασικό κομμάτι της τοπικής γυναικείας φορε­σιάς. Είναι κοντόμεσο, με εφαρμοστό μπούστο και φαρδιά φούστα, με καλοσιδερωμένες πιέτες.

Ιδι­αίτερο γνώρισμα της τραχηλιάς είναι το πλούσιο χρυσό κέντημα και η δαντέλα, με τους πολλούς και περίτεχνους συνδυασμούς.

Το μαφέσι, είναι ένα μεταξωτό τετράγωνο ύφασμα που το δίπλω­ναν σχηματίζοντας ένα λεπτό ζωνάρι.

Τα μανικάκια, αποτελούν συμπλήρωμα της γυναικείας φορεσιάς, είναι κισμιρένια και φοριούνταν κάτω από τα μανί­κια του φορέματος.

Το λιμπαντί, είναι το πιο απλό και απαραίτητο επανωφόρι που φορούσαν πάνω από το φουστάνι ολόκληρο τον χρόνο.

Η σαλταμάρκα, είναι το νυφικό πανωφόρι. Ραβόταν όπως και το λιμπαντί, τα κεντήματά της όμως γί­νονταν μόνο με χρυσόνημα. Το ύφασμα που χρησιμοποιούσαν ήταν ρούχο μαύρο και σπάνια βελού­δο.

http://www.ellinikesendymasies.gr

ΟΡΕΙΝΗ ΣΕΡΡΩΝ

orini serronΗ γυναικεία φορεσιά είναι πολύχρωμη, κατά βάση κόκκινη-μαύρη. Τα μαλλιά της τα προστατεύει με ένα λουλουδάτο μαντίλι και ταυτόχρονα στολίζεται και με ένα λουλούδι καρφιτσωμένο πάνω από το αυτί. Στη γυναικεία φορεσιά της Ορεινής Σερρών τα γήινα χρώματα είναι τόσο εναρμονισμένα με τα φωτεινά κόκκινα, που απηχούν ακριβώς το χαρακτήρα της περιοχής.

http://www.ellinikesendymasies.gr

ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ - ΚΑΛΛΩΠΙΣΜΟΣ

Οι Παλαιοχωρινοί μέχρι το 1880 φορούσαν φουστανέλλες. Μετά συναντάμε τη παραδοσιακή φορεσιά του Παλιοχωρινού...

ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗ ΔΡΑΜΑΣ

volaka2

Η φορεσιά είναι αστική δυτικού τύπου σε σκούρες κυρίως αποχρώσεις του καφέ, πράσινου, μπλε, βυσσινί και μοβ από υφάσματα μεταξωτά, μεταξωτές στόφες, ατσάλια και κατιφέδες...
Το φόρεμα είναι πολύ μακρύ και φαρδύ, στο πίσω μέρος της φούστας έχει πλούσια σούρα και είναι λίγο μακρύτερο από το εμπρός. Στο εμπρός μέρος...

ΡΟΥΜΛΟΥΚΙ

      Παρά τη ραγδαία ανάπτυξη των τελευταίων χρόνων οι κάτοικοι της πεδιάδας του Αλιάκμονα δεν ξεχνούν τις παραδόσεις τους. Η παραδοσιακή φορεσιά των γυναικών στα περίπου πενήντα χωριά του Ρουμλουκιού θεωρείται κατάλοιπο στρατιωτικής ενδυμασίας, της οποίας το κυρίαρχο στοιχείο είναι ο πρωτότυπος κεφαλόδεσμος, το κατσούλι, που φτιάχνεται από τρία μαντήλια και αναπαριστά αρχαία περικεφαλαία. Θεωρείται σημάδι γνήσιας ελληνικής καταγωγής και οι γυναίκες της περιοχής...

ΣΑΜΑΡΙΝΑ ΓΡΕΒΕΝΩΝ

samarina grevenonΑρχικά, διαπιστώνουμε ότι η ενδυμασία ήταν μία, κοινή για όλες τις ομάδες. Εξελικτικά, διαφοροποιήθηκε με βάση την γεωγραφική τοποθέτησή της, την κοινωνική και οικονομική άνθηση αλλά και την αλλαγή των συνόρων, αφήνοντας από την άλλη πλευρά εγκλωβισμένες βλάχικες ομάδες που εξελίσοναι διαφορετικά.

Όπως και να έχει, η ενδυμασία της Σαμαρίνας διατήρησε αρκετά κομμάτια από την παλαιά μορφή της. Με βάση αυτά, αλλά και από το γεγονός ότι το γυναικείο τσιπούνι ελάχιστα διαφέρει από το ανδρικό, ενισχύεται ακόμη περισσότερο η άποψη ότι παλαιότερα η μία ενδυμασία επηρεάστηκε από την άλλη εξαιτίας της κοινής πρώτης ύλης κατασκευής τους αλλά και την κλειστή κοινωνία του τσελιγκάτου...

ΣΠΗΛΑΙΟ ΓΡΕΒΕΝΩΝ

 
Παλαιότερα, ο λαός παρήγαγε τα απαραίτητα για την κατασκευή των ενδυμασιών υλικά, χρησιμοποιώντας την ακατέργαστη πρώτη ύλη που ήταν κυρίως τα μαλλιά των αιγοπροβάτων. Στο Σπήλαιο, αλλά και γενικότερα στην περιοχή Γρεβενών, όπως και σε άλλες περιοχές της Ελλάδος, η κατα-σκευή των παραδοσιακών φορεσιών απασχολούσε τις μανάδες αμέσως με-τά τη γέννηση των παιδιών τους..

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΦΟΡΕΣΙΩΝ

naoysa1  edessa1   drymos1   polygyros1   goumenissa1   melissoxori1   veroia1   gidas1   pylaia1   asvestoxori1   eposkopiimathias1   liti1   mosxopotamos1