ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟ - ΒΟΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΣ

Παραδοσιακή ενδυμασία επαρχίας Λιούντζης Βόρεια Ήπειρος

argyrokastro endymasiaΗ γιορτινή φορεσιά της Λιντζουριάς ή Λιούντζης είναι μια από τις πιο εντυπωσιακές του βορειοηπειρωτικού χώρου. Φοριόταν με παραλλαγές μέχρι το 1920 σε 10 περίπου χωριά με κέντρο το Κεστοράτι, Β.Δ. του Αργυρόκαστρου. Γιορτινή και νυφική φορεσιά που με τα βαρύτιμα υλικά μαρτυρεί την αλλοτινή οικονομική άνθηση της Β.Ηπείρου, η οποία αποδίδεται στους πλούσιους Βορειοηπειρώτες εμπόρους, τους ξενιτεμένους στην Πόλη και σε άλλα εμπορικά κέντρα...

ΔΕΡΟΠΟΛΗ - ΒΟΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΣ

Γυναικεία νυφική ενδυμασία

Την Δροπολίσια φορεσιά την φορούν στην περιφέρεια Δρυϊνουπόλεως-Δρόπολης , στα χωριά του κάμπου έξω απ΄το Αργυρόκαστρο. Η περιοχή συνδέεται στενά με την περιφέρεια του Πωγωνίου και έτσι εξηγούνται πολλές ομοιότητες στις φορεσιές των 2 αυτών περιοχών.

Οι Δροπολίτισσες , όπως και άλλες γυναίκες άλλων περιοχών έκανα με στιγματισμό ένα σταυρό στο μέτωπο για να προφυλάσσονται από τους Δερβίσιδες που ζούσαν στους τεκέδες της περιοχής. Πίστευαν πως βλέποντας τον σταυρό οι Δερβίσιδες δεν θα τις πείραζαν. Ακόμα και σήμερα γριές Δροπολίτισσες έχουν στο μέτωπο ανεξίτηλο σταυρό , αλεξίτουρκο σταυρό , φύλακα δηλαδή της οικουμένης...

ΖΑΓΟΡΙ

Ανδρική Ενδυμασία

zagori endymasiaΤο φέσι, κάλυμμα της κεφαλής των αντρών επί Τουρκοκρατίας, ψηλό και κυλινδρικό, χωρίς γύρο, ήταν φτιαγμένο από μάλλινο κόκκινο ύφασμα, είδος μαλακού χοντρού βελούδου της τσόχας. Με φούντα από μεταξωτό μαύρο νήμα ή χωρίς φούντα φοριόταν όρθιο.

Οι μεσόκαιροι κι οι γέροι, πέρα από το φέσι, φορούσαν κατά προτίμηση ή σκουφί από μαύρη τσόχα ή καλπάκι (στρογγυλό καπέλο από μάλλινο ύφασμα ή δερμα)...

ΙΩΑΝΝΙΝΑ

Γυναικεία Ενδυμασία

ioannina endymasiaΗ γυναικεία φορεσιά των Ιωαννίνων είναι μια από τις λαμπρότερες ποικιλίες της γυναικείας φορεσιάς, ιδιαίτερα της αστικής τάξης. Το χαρακτηριστικότερο εξάρτημά της είναι το βαρύτιμο πιρπιρί, ο μακρύς χρυσοκέντητος επενδύτης όπου είχε συνήθως Πλάτος: 0,27 Ύψος: 1,13 , χαρακτηριστικό δείγμα της τεχνικής των τερζήδων. Από τα κομμάτια της Γιαννιώτικης φορεσιάς βλέπουμε πως οι αρχόντισσές των Ιωαννίνων με την εξαιρετική άνθηση της κεντητικής , της χρυσοχοίας αλλά και γενικότερα κάθε μορφής χειροτεχνίας πρέπει να φορούσαν μια από τις πλουσιότερες φορεσιές μέσα στον Τουρκοκρατούμενο ελληνικό χώρο με την πολυτελέστερη διαμόρφωση τους την εποχή του Αλή Πασά. Στο πέρασμα των χρόνων η γυναικεία αυτή αρχοντική φορεσιά έχει υποστεί παραλλαγές ώστε να επικρατήσει η 3η και τελευταία παραλλαγή που έχει το πουκάμισο , το βράκο , το φουστάνι το ζωνάρι , ζώνη με πόρπη , το πιρπιρί , χρυσοκέντητες γόβες , το φέσι με φούντα και τα ανάλογα κοσμήματα...

ΚΑΛΑΡΡΥΤΕΣ

kallarytesΟι γυναικείες και ανδρικές καθημερινές φορεσιές χαρακτηρίζονται από τη λιτότητα των υφασμάτων και την απλότητα του διάκοσμου. Τα μόνα διακοσμητικά στοιχεία είναι τα κεντήματα της ποδιάς, του κεφαλόδεσμου και του σιγκουνιού, από νήματα που οι ονομαστοί τερζήδες των Καλαρρυτών κεντούσαν με γούστο και ιδιαίτερη τέχνη...

ΚΟΥΚΟΥΛΙΑ ΑΡΤΑΣ

Ανδρική
Σιγκούνι με μανίκια πίσω ή φουστανέλα, γιλέκο, πουκάμισο μακρύ, ανοιχτό μπροστά, για να φαίνεται το στήθος, κάλτσες μακριές, κάπα, παντελόνι (υφαντό φαρδύ στο γόνατο, στενό στο μηρό, χρώματος μπλε ή μαύρο) ή βρακί. (Όταν φορούσαν κοντό πουκάμισο, είχε πλατιά μανίκια). Ακόμα φέσι με φούντα και τσαρούχια  με πολύχρωμη  φούντα...

ΚΟΥΤΣΕΛΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

                                        
                       Η ενδυμασία των ανδρών
Οι άνδρες φορούσαν κατάσαρκα μάλλινη φανέλα κι από πάνω άσπρο μακρύ πουκάμισο που έδεναν με ένα ζωνάρι και κάποιες φορές σχημάτιζε πτυχές σαν φουστανέλα. Πάνω από το πουκάμισο φορούσαν μάλλινο κεντημένο γιλέκο  ή μια μάλλινη σιγκούνα με μανίκια. 
Για παντελόνι φορούσαν μια μακριά σαλβάρα (μπουραζάνα)  ή  κοντοβράκι κι από κάτω άσπρα τσουράπια. Κάποιοι φορούσαν μακριές  κάλτσες  σαν αυτές που φορούν οι εύζωνοι...

ΠΩΓΩΝΙ

Δελβινάκι 1937. Φωτ.Σπ. Μελετζή

Η λαϊκή  φορεσιά στο Πωγώνι έργο ειδικών τεχνιτών αντανακλά τα βιώματα της ψυχής των απλών ανθρώπων. Ο διάκοσμος της παραδοσιακής αυτής ενδυμασίας δεν επιλέγεται τυχαία αλλά κρύβει έναν ολόκληρο κόσμο, που αντηχεί τις ιδέες, τις αντιλήψεις και τις προλήψεις μιας κοινωνίας.Το χαρακτηριστικό άσπρο χρώμα της φορεσιάς, συνάρτηση με την αγάπη στην καθαριότητα σε Πωγώνι – Δρόπολη. Η ενδυμασία είναι εντελώς ιδιότυπη και μάλλινη που ταιριάζει στο κλίμα του τόπου. Διαφέρει μεταξύ επίσημης και ανεπίσημης ανάλογα με την ηλικία, την κοινωνική κατάσταση και διαφέρει στις λεπτομέρειες στολισμού στα χωριά της περιοχής...

ΦΙΛΙΑΤΕΣ - ΑΓΙΟΙ ΠΑΝΤΕΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ

Η φορεσιά των Αγίων Πάντων αποτελεί συνδετικό κρίκο ανάμεσα στην δεροπολίτικη φορεσιά και στις φορεσιές των χωριών της Θεσπρωτίας. Η συγκεκριμένη φορεσιά φοριόταν σε όλα τα χωριά του νομού Θεσπρωτίας με μικρές παραλλαγές και παίρνει το όνομα της από το κεφαλοχώρι των Αγίων Πάντων. Η φορεσιά αυτή αποτελεί τον τύπο που διαμορφώνεται στις αρχές του 20ου αιώνα ...

ΦΟΡΕΣΙΕΣ ΖΑΓΟΡΙΟΥ

     Η ανδρική φορεσιά του Ζαγορίου.

   Η ανδρική ενδυμασία στη διάρκεια της τουρκοκρατίας πέρασε από τρεις βασικές
    εναλλαγές, που καθεμιά κληρονόμησε στην άλλη ορισμένα γνωρίσματά της,
    ώσπου επικράτησε οριστικά πια από τα μέσα του 19ου αιώνα η Φράγκικη ή
    Ευρωπαϊκή...