"ΑΔΩΝΙΑ" - ΣΕΡΡΕΣ

Στις Σέρρες, τη Μεγάλη Παρασκευή, κατά την περιφορά του Επιταφίου αναβιώνει στη συνοικία του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, το έθιμο «Αδώνια» Σύμφωνα με το τελετουργικό του εθίμου, όταν ο Επιτάφιος πλησιάζει, κάθε νοικοκυρά τοποθετεί στο κατώφλι του σπιτιού της ένα τραπεζάκι, πάνω στο οποίο έχει τοποθετήσει θυμίαμα και την εικόνα του Εσταυρωμένου, πλαισιωμένη από πασχαλιές και άλλα άνθη...

"ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΗΣ" - ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΣΕΡΡΩΝ

apokathilosi agio pnevma serronΤη Μεγάλη Παρασκευή, στη Μονή του Προφήτου Ηλία,στο Αγιο Πνεύμα Σερρών, που βρίσκεται σ' ένα λόφο πάνω από το ομώνυμο χωριό, αναβιώνει το έθιμο της Αποκαθήλωσης του Κυρίου.Ο Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης , συνοδευμένος από ιερείς και κρατώντας λάβαρα και εξαπτέρυγα, οδηγούνται στον ιερό λόφο, όπου θυμίζει απόλυτα τον λόφο του Γολγοθά. Πάνω στον πετρόχτιστο λόφο, βρίσκεται ο Εσταυρωμένος. Το σκηνικό συγκλονίζει τον κάθε επισκέπτη...

"ΓΕΦΥΡΙΑ" - ΝΕΟ ΣΟΥΛΙ ΣΕΡΡΩΝ

gefyria neosouliΣτο μικρό χωριό Νέο Σούλι του δήμου Εμμανουήλ Παππά αναβιώνει κάθε Μεγάλη Παρασκευή το μοναδικό έθιμο «Γεφύρια». Το έθιμο βρίσκει τις ρίζες του στα βάθη των αιώνων και συνεχίζεται από γενιά σε γενιά. Σύμφωνα με αυτό, νεαρές κοπέλες και παλικάρια, όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα μαζεύουν από τις αυλές των σπιτιών διάφορα λουλούδια...

"ΕΠΙ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ" - ΝΑΥΠΑΚΤΟΣ

«Επί των υδάτων» συνάντηση Επιταφίων. Πλήθος πιστών συρρέουν όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα στους ιερούς ναούς της πόλης Ναυπάκτου, προκειμένου να παρακολουθήσουν με κατάνυξη τις ακολουθίες των Άγιων Παθών. Ξεχωριστή όμως είναι για τη Ναύπακτο η Μεγάλη Παρασκευή. Η παραδοσιακή περιφορά των επιταφίων των ενοριών της Αγίας Παρασκευής και του Αγίου Δημητρίου που εν πομπή...

¨ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ" - ΖΑΚΥΝΘΟΣ

Το μεσημέρι της Μ. Παρασκευής, πλήθος πιστών συμμετέχει στην περιφορά του Εσταυρωμένου που διασχίζει όλη την πόλη. Στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου των Ξένων, η περιφορά του Επιταφίου, σύμφωνα με παμπάλαιο τοπικό έθιμο, γίνεται τις πρώτες πρωινές ώρες του Μ. Σαββάτου.

http://www.laografika.gr

"ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ" - ΚΙΟΣ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ

Στην Κίο, τη Μεγάλη Παρασκευή που γυρίζουν τον Επιτάφιο, σταματούν στις διασταυρώσεις και μνημονεύουν. Επίσης οι πόρτες των σπιτιών τους μένουν ανοιχτές, για να μπει μέσα η Θεία Χάρη. Οι άνθρωποι πηγαίνουν νωρίτερα και τοποθετούν χώμα στα σημεία που θα σταματήσει ο επιτάφιος. Μόλις τελειώσει η λειτουργία, πηγαίνουν και παίρνουν από εκείνο το χώμα και το σκορπούν στο σπίτι για να χαθούν οι κοριοί.

http://www.laografika.gr

"ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ" - ΜΑΡΠΗΣΣΑ

Η περιφορά του Επιταφίου της Μάρπησσας, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς κατά την διάρκειά της, γίνονται δεκαπέντε περίπου στάσεις. Σε κάθε στάση φωτίζεται και ένα σημείο του βουνού, όπου τα παιδιά ντυμένα Ρωμαίοι στρατιώτες ή μαθητές του Χριστού, αναπαριστούν σκηνές από την είσοδο στα Ιεροσόλυμα, την προσευχή στο Όρος των Ελαιών, το Μαρτύριο της Σταύρωσης και την Ανάσταση.

http://www.laografika.gr

"ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ" - ΣΕΡΡΕΣ

Ξεχωριστή σημασία έχει και η συνήθεια των Σερραίων γυναικών, να τοποθετούν στη διάρκεια της περιφοράς του Επιταφίου, πάνω σε τραπέζι μπροστά από το κατώφλι της Εξώπορτας, την εικόνα του Εσταυρωμένου ανάμεσα σε άνθη, αναμμένα κεριά και θυμιάματα. Δίπλα τοποθετούν ένα πιάτο με χλόη φακής, ή κριθαριού, την οποία έχουν φυτέψει για αυτό το σκοπό, κάποια ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής. Το έθιμο...

"ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ' - ΥΔΡΑ

epitafios ydraΣτην Υδρα υπάρχει το “έθιμο της δέησης”. Ο Επιτάφιος της συνοικίας Καμίνι μπαίνει στη θάλασσα και διαβάζεται η Ακολουθία του Επιταφίου, δημιουργώντας μία ατμόσφαιρα κατανυκτική. Αυτό γίνεται για να ευλογηθούν τα νερά και να γίνει δέηση υπέρ των ναυτικών που ταξιδεύουν, για ήσυχα ταξίδια και καλό γυρισμό.Στη συνέχεια τέσσερις επιτάφιοι συναντώνται στο κεντρικό λιμάνι.

"ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ" - ΚΑΣΤΑΝΟΦΥΤΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

Στο Καστανόφυτο Καστοριάς, τα παιδιά του χωριού, παίρνουν από την εκκλησία το χελιδόνι, (ξύλινο ομοίωμα περιστεριού) το κρατούν με ένα ξύλο ψηλά, το στολίζουν με λουλούδια και το περιφέρουν στα σπίτια. Κατά την περιφορά μαζεύουν δώρα, αυγά κόκκινα κ.α.

"ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ" - ΚΟΡΩΝΗ

Στην Κορώνη, ούτε φωτιά ανάβουν, ούτε μαγειρεύουν, ούτε μπουκιά βάζουν στο στόμα τους. Κάποιοι βάζουν σε ένα ποτήρι ξύδι, ρίχνουν μέσα και λίγη αράχνη και πίνουν τρεις γουλιές γιατί έτσι πότισαν και το Χριστό. Όταν κατά το μεσημέρι, γίνει η Αποκαθήλωση και εκτεθεί σε προσκύνημα η χρυσοΰφαντη παράσταση του νεκρού Ιησού, πάνω σε φορητό κουβούκλιο, τότε αρχίζει ο στολισμός του Επιταφίου. Το στολισμό κάνουν τα κορίτσια της ενορίας, με άνθη της άνοιξης: βιολέτες, μενεξέδες, τριαντάφυλλα, λεμονανθοί. Όλα τα λουλούδια πλέκονται σε στεφάνια και γιρλάντες και ο Επιτάφιος γίνεται όλος μια κορόνα από άνθη.

http://www.laografika.gr

"ΜΠΟΜΠΟΛΟΙ" - ΒΑΡΥΠΑΤΑΔΕΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ

boboloi varypatadesΣτον παραδοσιακό οικισμό Βαρυπατάδων Κέρκυρας, την Μεγάλη Παρασκευή κατά την περιφορά του επιταφείου, αναβιώνει το μοναδικό έθιμο "μπομόλοι". Οι μπομπόλοι είναι τα εγκαταλελειμένα όστρακα (κελύφη) των σαλιγκαριών που τα παιδιά του χωριού συλλέγουν καθ όλη τη διάρκεια του έτους. Την Μ.Παρασκευή τα πλένουν, γεμίζουν το κενό τους με λάδι, φτιάχνουν φιτίλι από βαμβάκι και τα τοποθετούν έτοιμα πλέον κατά μήκος της διαδρομής που θα ακολουθήσει το βράδυ ο επιτάφειος. Το βράδυ, λίγο πριν ξεκινήσει η περιφορά, ανάβουν τα φιτίλια και το θέαμα με τα αναμένα καντηλάκια "μπομπόλους" είναι μοναδικό. Τα τελευταία χρόνια το πρωτότυπο αυτό έθιμο έχει γίνει γνωστό από στόμα σε στόμα και όλο πιο πολύς κόσμος, τόσο ντόπιος όσο και από άλλα μέρη της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού, επισκέπτεται τον παραδοσιακό οικισμό Βαρυπατάδων Κέρκυρας, για να θαυμάσει αυτό το έθιμο.

"Ο ΑΜΝΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ" - ΖΑΚΥΝΘΟΣ

amnos zakynthosΣτη Ζάκυνθο δεν χρησιμοποιείται ο γνωστός στην υπόλοιπη Ελλάδα κεντητός Επιτάφιος, αλλά αμφιπρόσωπη ξυλόγλυπτη αγιογραφία του νεκρού Χριστού, που ονομάζεται "Αμνός". Μετά τη λιτάνευση, το Σώμα του Χριστού τοποθετείται στον Επιτάφιο, ο οποίος και πάλι είναι ιδιόμορφος. Και αυτό γιατί, στη Ζάκυνθο οι Επιτάφιοι δεν στολίζονται με λουλούδια, αλλά είναι ξυλόγλυπτοι, με επένδυση φύλλου χρυσού και βελούδου, δηλαδή πραγματικά έργα τέχνης...

"ΡΕΒΥΘΕΝΙΟ ΨΩΜΙ" - ΚΑΣΤΟΡΙΑ

 
"Ρεβυθένιο ψωμί" της Καστοριάς.
Οι χρυσοχέρες νοικοκυρές τής πόλης  Καστοριάς και των χωριών τής περιοχής της ζυμώνουν και ψήνουν κάθε χρόνο κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα το λεγόμενο «ρεβιθένιο ψωμί». Το εν λόγω μυρωδάτο και πεντανόστιμο ψωμί παρασκευάζεται κατά την ακόλουθη χρονοβόρα και σχετικώς επίπονη διαδικασία:
Μεγάλη Τρίτη: Οι νοικοκυρές παίρνουν μία κατσαρόλα, την τρίβουν εσωτερικά με...

"ΣΗΜΑΝΤΡΑ" - ΕΜΠΟΡΕΙΟ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ

simantra santorini 1Τα "Σήμαντρα" είναι έθιμο του Εμπορειού της Σαντορίνης, το οποίο γίνεται κάθε χρόνο την Μεγάλη Παρασκευή... Οι άντρες γυρνάνε όλο το χωριό χτυπώντας μεταλλικά αντικείμενα, καλώντας με αυτόν τον τρόπο τους συγχωριανούς τους να έρθουν στην εκκλησία για την λειτουργία του Επιταφίου...

"ΦΟΥΝΤΑΡΙΕΣ" - ΜΕΛΙΓΑΛΑΣ

Στο Μελιγαλά, τη Μεγάλη Παρασκευή το βράδυ, ανάβουν “φουνταρίες”. Κάθε νοικοκυρά, όταν σημαίνει η καμπάνα για τον Επιτάφιο, ρίχνει μπροστά στην πόρτα του σπιτιού της δυο – τρία μάτσα κληματόβεργες και τους βάζει φωτιά. Μέχρι να βγει ο Επιτάφιος, οι κληματόβεργες έχουν πλέον γίνει θράκα. Την ώρα που o παπάς περνά έξω από το δρόμο του σπιτιού της, η νοικοκυρά ρίχνει πάνω στη θράκα μια χούφτα μοσχολίβανο και ο παπάς κάνει εκεί παραστάσιμο.

http://www.laografika.gr

"ΧΑΛΚΟΥΝΙΑ" - ΑΓΡΙΝΙΟ

xalkounia agrinioΚάθε χρόνο, η Μεγάλη Παρασκευή και το Πάσχα στο Αγρίνιο είναι συνδεδεμένο με το κάψιμο χαλκουνιών. Το βράδυ μετά τον Επιτάφιο της κάθε ενορίας, οι «χαλκουνάδες» θα κατέβουν στους δρόμους του Αγρινίου για να σμίξουν στην κεντρική πλατεία και να λάβουν μέρος στον χαλκουνοπόλεμο! Λέγεται ότι το έθιμο έχει τις ρίζες του, όπως και πολλά άλλα στην Ελλάδα στον καιρό της Τουρκοκρατίας. Τα πράγματα δεν είναι διευκρινισμένα...

Φιλικές ιστοσελίδες : Μεταχειρισμένα Ανταλλακτικά Αυτοκινήτων                      

                                 Κεντρο Αισθητικης Θεσσαλονικη
                                   
                                 Ανδρικά κολιέ - κοσμήματα