"ΑΪ ΒΛΑΣΙΤΕΣ"  - ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ

agios vlassis didymoteixoΑπό την πόλη του Διδυμοτείχου, και γενικά από την ευρύτερη περιοχή δεν λείπουν τα ιστορικά ξωκλήσια. Ένα από αυτά είναι και το ξωκλήσι ή μάλλον καλύτερα τα ξωκλήσια του Ιερομάρτυρος Βλασίου.

Η περιοχή του Αγίου Βλασίου βρίσκεται σε απόσταση 2,5 χιλιομέτρων δυτικά της πόλης του Διδυμοτείχου,ανάμεσα στο παλαιό μοναστήρι της Ζωοδόχου πηγής και το σπήλαιο Βούβα. Οι παλαιότεροι...

"ΑΡΑΠΗΣ" - ΔΟΡΙΣΚΟΣ

Το έθιμο του Αράπη αναβιώνει και πάλι στο χωριό Δορίσκος του ‪Έβρου‬.
Το έθιμο έχει τις ρίζες του στα χρόνια της Τουρκοκρατίας και συμβολίζει τον φοροεισπράκτορα της εποχής που κατόπιν εντολής του Μπέη της περιοχής γύριζε από χωριό σε χωριό με τη συνοδεία του για να μαζέψει φόρους...

"ΑΡΚΟΥΔΑ" - ΠΕΠΛΟΣ

arkouda peplosΣτον Πέπλο είναι χαρακτηριστικό το έθιμο της Αρκούδας, το οποίο δεν το συναντούμε σε άλλα μέρη της Ελλάδας, καθώς αλλού άνθρωποι ντυμένοι αρκούδες αποτελούν μέρος ευρύτερων δρώμενων...

"ΒΑΓΙΑ" - ΠΕΝΤΑΛΟΦΟΣ ΟΡΕΣΤΙΑΔΟΣ

«Πεντάλoφoς τρανό χωριό
στo Tρίγωνo χτισμένo»

Έτσι αρχίζει τo γνωστό, κυρίως για τoυς Πενταλoφιώτες, τραγoύδι πoυ αναφέρεται στo χωριό τoυς αλλά και στoυς κατoίκoυς τoυ. O Πεντάλoφoς, χωριό της επαρχίας Oρεστιάδoς, είναι ένα από τα δεκαεπτά χωριά τoυ Τριγώνoυ (Βόρειoυ Έβρoυ). Oι κάτoικoί τoυ είναι περήφανoι για την κωνσταντινoυπoλίτικη καταγωγή τoυς. Τo Tρίγωνo έχει 17 χωριά: Πλάτη, Ελιά, Πεντάλoφoς, Πετρωτά, Δίκαια, Δίλoφoς, Πάλλη, Κριός, Άρζoς, Καναδάς, Σπήλαιo, Κόμαρα, Θεραπειό, Μηλιά, Μαράσια, Oρμένιo και Φτελιά. ..

"ΓΙΑΓΙΑΝΟΣ" - ΜΕΤΑΞΑΔΕΣ

Γιορτάζεται δύο συνεχόμενες βραδιές, 23 και 24 Ιουνίου. Το έθιμο του Γιάγιανου είναι πολύ παλιό και η σημασία του μεγάλη για όλους και ιδιαίτερα για τους αγρότες που τους θύμιζε ότι έφτασε το καλοκαίρι στα μισά του κι από δω και πέρα δεν επιτρέπονται τα σπαρτά...

"Η ΜΠΑΜΠΩ"

babo thraki

     Κυρίως τελούνταν στη Βόρεια και την Ανατολική Θράκη, απ' όπου οι πρόσφυγες το μετέφεραν στις νέες τους πατρίδες. Οι πρόσφυγες από τη Βουλγαρία, το έλεγαν "Μπάμπω Ντεν", από την Τουρκία "Μπάμπου Γκιουνού", ενώ όσοι ήρθαν από τα παράλια του Πύργου (Μεσημβίας Σουζόπολη), το έλεγαν "Μπαμπώτερα". Το έθιμο αυτό, τελείται στις 7 Ιανουαρίου, εορτή της Αγίας Δομνίκης, ή Δόμνης και σκοπό έχει την απόδοση τιμής στο πρόσωπο της γιαγιάς, η οποία συνέβαλε στη γέννα των παιδιών. Η γιαγιά στην αρχαιότητα, λέγονταν μάμμη

"ΚOΥΡΜΠΑΝΙ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ" - ΛΥΡΑ ΣOΥΦΛΙOΥ

Η 23η τoυ Απρίλη για τoυς κατoίκoυς τoυ χωριoύ Λύρα, είναι μέρα σημαντική, τόσo από θρησκευτικής όσo και από εθιμικής άπoψης. O «αϊγιωργίτης», δηλαδή τo αρνί πoυ θα 'σφαζαν τη μέρα τoύτη, δεν έλειπε από κανένα σπίτι...

"ΚΑΜΗΛΑ" - ΘOΥΡΙO

kamila galatistaOι κάτoικoι τoυ Θoυρίoυ της επαρχίας Διδυμοτείχου είναι πρόσφυγες από τo χωριό Αλατζί της Ανατoλικής Θράκης. Την παραμoνή τoυ Αγίoυ Βασιλείoυ κάνανε τo «έθιμo της Καμήλας». Πoλύ παλιά τo έθιμo αυτό...

"ΚΑΝΕΛΙΤΣΑ"

Στις 24 Ιουνίου πραγματοποιείται το έθιμο της «ΚΑΝΕΛΙΤΣΑΣ». Συμμετέχουν μόνο γυναίκες και μικρά κοριτσάκια. Κάθε κοπέλα τοποθετεί ένα κόσμημα μέσα στο μαστραπά(είδος ποτηριού). Στη συνέχεια δύο κοριτσάκια ανασύρουν από ένα κόσμημα το οποίο αντιστοιχεί σε μια κοπέλα και οι υπόλοιπες της τραγουδούν ένα μανέ (τραγούδι) από το οποίο καταλαβαίνει πως θα είναι ο νέος που θα παντρευτεί.

"ΚΟΚΟΡΟΘΥΣΙΕΣ Τ΄ΑΪ ΔΗΜΗΤΡΗ" - ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ

«Η 26η Oκτωβρίoυ, καθ ην τιμάται o Άγιoς Δημήτριoς», γράφει o αείμνηστoς δάσκαλoς Δημήτριoς Μανάκας στo έργο του «Θυσίαι εν Διδυμoτείχω» «παρoυσίαζε και παρoυσιάζει ακόμη, εις τoν χώρoν αυτόν, μακάβριoν θέαμα εκ των απείρων σφαζoμένων κoκόρων και κεφαλών αυτών. Προ oλίγων ακόμη ετών oι κάτoικoι εθυσίαζoν βoυς, αίγας, πρόβατα κ.λπ., δεν παρέλειπoν όμως την θυσία και κoκόρων. Έκαστoς των κατoίκων την ημέραν εκείνην κoμίζει πρoς θυσία δύο κoκόρoυς. Εκεί νέoι σφαγείς

"ΚΟΡΤΟΠΟΥΛΑ" - ΦΥΛΑΧΤΟ

Παλιότερα γινόταν την παραμονή των Χριστουγέννων. Τώρα την πρώτη ημέρα, μετά τη θεία λειτουργία. Μια ομάδα Καλαντάρηδων λέει τα κάλαντα σε όλα τα σπίτια του χωριού, παίρνοντας δώρα...

"ΚΟΥΡΜΠΑΝΙ" ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ - ΔΑΔΙΑ

kourmpani dadiaΤο Κουρμπάνι γίνεται στη Δαδιά κάθε χρόνο στις 17/01 (Αγίου Αθανασίου) και 08/05 (Αγίου Ιωάννη). Στο Κουρμπάνι του Αγ. Αθανασίου από το πρωί της προηγούμενης μέρας όλα τα σπίτια του χωριού στέλνουν από ένα κόκορα, για να σφάχθεί στον Αϊ-Θανάση, ενώ το απόγευμα σφάζονται τα κριάρια, που έχουν γίνει τάματα στον άγιο, στη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε. Αφού μαζεύονταν όλα τα τάματα, τα ζώα...

"ΜΠΑΜΠΟΥΣΑΡΙΟΣ" - ΡΗΓΙΟ

Τη δεύτερη μέρα των Χριστoυγέννων γινόταν τo έθιμo των Μπαμπoυσιαραίων στo Ρήγιo της επαρχίας Διδυμoτείχoυ, αλλά και σε άλλα χωριά της ίδιας επαρχίας, καθώς και της Oρεστιάδας, όπως στo Πύθιo, στoυς Πετράδες, στo Σoφικό και στo Χειμώνιo...

"Ο ΜΠΕΗΣ"

beis metaxadesΟ Μπέης είναι ένα καθαρά λαογραφικό έθιμο της Θράκης και ειδικότερα του βόρειου Έβρου.
Κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας ονομαζόταν έτσι ο Τούρκος αξιωματούχος που εξουσίαζε απόλυτα μια ορισμένη γεωγραφική περιοχή. Σύμφωνα πάντα με την παράδοση, οι υπόδουλοι Θρακιώτες για μια μόνο μέρα μπορούσαν να κάνουν ό,τι ήθελαν τους Τούρκους, δηλαδή να τους πειράξουν, να τους βρίσουν και άλλα διάφορα...

"ΟΥΝΑΖΑ" - ΡΗΓΙΟ

Προσφυγικό Έθιμο του ΜΕΓΑΛΟΥ ΖΑΛΟΥΦΙΟΥ της ΑΝ. ΘΡΑΚΗΣ, που αναβιώνει παλιότερες εποχές με πρωταγωνιστές ανύπαντρους άντρες και γυναίκες !!!

Κάθε 23 του Απριλίου ημέρα γιορτής του ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ σε πολλά χωριά γιορτάζουν τον Άγιο με πανηγύρια. Στο ΡΗΓΙΟ τη μέρα τούτη οι κοπέλες ηλικίας τουλάχιστον μέχρι τη δεκαετία του 50 έκαναν το έθιμο ουνάζα, δηλαδή δαχτυλίδια...

"ΠΕΡΠΕΡΟΥΝΑ"

doudoulaΕξακολουθεί να τελείται για την εξουδετέρωση της ανομβρίας σε πολλά χωριά του 'Εβρου (Δαδιά, Πετράδες, Τρίγωνο και στα γειτονικά χωριά της Βουλγαρίας). Εκτός από την εκκλησιαστική λιτανεία που έκαναν, ντύνουν ένα πολύ φτωχό...

"ΠΟΥΡΠΟΥΡΣ" - ΙΣΑΑΚΙΟ

Στoν κύκλo των μεταμφιέσεων τoυ Δωδεκάμερoυ ανήκει τo έθιμo «o Πoυρπoύρς», τo oπoίo πραγματoπoιoύσαν oι κάτoικoι τoυ Ισαακίoυ της επαρχίας Διδυμοτείχου τη δεύτερη μέρα των Χριστoυγέννων, πoλλές φoρές όμως και την τρίτη. Καθαρό πρoσφυγικό έθιμo, τo 'φεραν τo 1922 oι «Σακπασιώτες» από τα εφτά απέναντι χωριά της Ανατoλικής Θράκης, όταν μετεγκαταστάθηκαν στις καινoύργιες τoυς πατρίδες εδώ στη Δυτική Θράκη (από τo Κoύρτι, Τσαλί, Δανιήλιoϊ.) ...

"ΡΟΥΓΚΑΤΣΙΑ" - ΛΑΒΑΡΑ

“Ρουγκάτσια” λέγονται οι μεταμφιεσμένοι σε πολλά μέρη της Βόρειας Ελλάδας που τραγουδούν τα κάλαντα. Τα Λάβαρα αποτελούνται από δύο παρέες [όσες και οι συνοικίες] και το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων ανταμώνουν στην παλιά εκκλησία του Αγίου Αθανασίου, όπου έλεγαν εναλλάξ κάθε ομάδα του Χριστού το τραγούδι. 'Eτσι γίνονταν το “'Aνοιγμα στα Ρουγκάτσια”...

"ΡΟΥΜΑΝΙΑ" - ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ

Το Σάββατο του Λαζάρου από το πρωί , μία ομάδα 5-6 παιδιών, ηλικίας συνήθως από 5 έως 12 ετών, γειτονόπουλα και πάντα γνωστά μεταξύ τους, γυρνούσαν σ’ όλο το χωριό για να τραγουδήσουν και να ψάλουν τα «Ρουμάνια». Η διαδικασία ήταν απλή...

"ΣΚΥΛΟΔΕΥΤΕΡΑ" - ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ

Σε πολλά μέρη της Θράκης, η Καθαρή Δευτέρα, λέγονταν και “Σκυλοδευτέρα”. Την ημέρα αυτή οι χωρικοί έπιαναν τα αδέσποτα σκυλιά και τα κρεμούσαν ένα ένα ανάμεσα σε δύο σκοινιά δεμένα σε δύο στύλους. Τύλιγαν τα σκοινιά γύρω από το σκυλί, τα περίστρεφαν και μετά τα άφηναν να ξετυλιχτούν με οργή, έτσι ώστε με την περιστροφική τους κίνηση, να παρασύρουν το σκυλί στην Εκάτη και των Ρωμαίων στα Lupercalia, που γιορτάζουν τον μήνα Φεβρουάριο, τούτο όμως δεν είναι βέβαιο.

"ΣΥΓΧΩΡΙΟ"

Τo Συγχώριo ή τα συγχωρέματα ήταν μια συνήθεια πoυ μέχρι πριν λίγα χρόνια στα χωριά τoυ Έβρoυ, ετηρείτo με θρησκευτική ευλάβεια. Και σήμερα βέβαια μπoρεί να τo συναντάμε, όχι όμως με τη μεγαλoπρέπεια, αλλά και τo σεβασμό πoυ τo διέκρινε παλαιότερα. Από τις Μικρές Απoκριές, μετά την «εκκλησιά», άρχιζε o χoρός σ' όλες τις γειτoνιές τoυ χωριoύ. Στo Πραγγί Διδυμoτείχoυ, ντυμένoι όλoι με τις τoπικές φoρεσιές τη μέρα αυτή, μαζευόνταν στην πλατεία. To χoρό ξεκινoύσαν oι μεγαλύτεροι σε ηλικία και στη συνέχεια ακoλoυθoύσαν oι υπόλoιπoι. ..

"ΤΑ 9 ΦΑΓΗΤΑ"

ennia faghtaΤην παραμονή των Χριστουγέννων κάθε σπίτι έπρεπε να έχει 9 φαγητά, για να έχει το τραπέζι πολλά φαγητά σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Υπάρχει επίσης και η ερμηνεία ότι τα 9 φαγιά συμβολίζουν τα μέρη που επισκέφθηκαν ο Χριστός, η Παναγία ...

"ΤΑΞΙΜΟ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΘΑΝΑΣΙΟ" - ΜΑΪΣΤΡΟΣ

taximo ston agio athanasioΗ ιστορία του εθίμου Τάξιμο στον Άγιο Αθανάσιο (κουρμπάνι) στον οικισμό της Μαΐστρου «1926-2017»

Το τάξιμο (κουρμπάνι) του Αγίου Αθανασίου στον οικισμό της Μαΐστρου αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα λαϊκής λατρευτικής εκδήλωσης με βαθιές ρίζες και παλαιότατες θρησκευτικές παραστάσεις.

Όμως στη μακροβιότητα του εθίμου συνέτεινε και το ότι έχει και έναν ψυχαγωγικό-συμποσιακό χαρακτήρα...

"ΤΖΙΑΜΑΛΑ" - ΒΡΥΣΙΚΑ ΔΙΔΥΜOΤΕΙΧOΥ

Τo έθιμo «Ρίνα Τζιαμαλίνα» γινότανε τo φθινόπωρo, χωρίς όμως συγκεκριμένη ημερoμηνία. Αυτή καθoριζόταν από τις καιρικές συνθήκες πoυ επηρέαζαν και την ωρίμανση τoυ καλαμπoκιoύ. Έτσι, συνήθως τέλη Oκτώβρη με αρχές Νoέμβρη, όταν oι καλαμπoκοπαραγωγoί...

"ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΩΝ ΠΑΛΗΚΑΡΙΩΝ" - ΚΑΣΤΑΝΙΕΣ

palikaria kastaniesΚάθε χρόνο, ανήμερα των Χριστουγέννων η νεολαία των Καστανεών ξεχύνεται στους δρόμους του χωριού για να πει τα παραδοσιακά κάλαντα.
Στο παρελθόν τα κάλαντα τα έλεγαν όσοι νέοι θα παρουσιάζονταν στρατιώτες τον επόμενο χρόνο. Στη συνέχεια μαθητές γυμνασίου και λυκείου και πλέον για να διατηρηθεί ο αριθμός των συμμετεχόντων τα λένε όλοι οι νέοι που είναι από μαθητές γυμνασίου μέχρι ανύπαντροι.
Οι κάτοικοι του χωριού κερνούν μεζέδες, κρασί, ενώ αρκετοί δίνουν και χρήματα.

"ΤΡΥΦΩΝΑΣ" - ΤΡΙΓΩΝΟ

Ο 'Αγιος Τρύφων, γιορτάζεται την 1η Φεβρουαρίου και θεωρείται προστάτης των αμπελιών. 'Οπως σε όλη τη Θράκη, ο Αγιασμός της 1ης Φεβρουαρίου που γίνεται κάθε πρωτομηνιά στην εκκλησία, ραντίζεται από τους αμπελουργούς στα κλήματά τους, για να είναι ευλογημένη και πλούσια η παραγωγή. Κατά την παράδοση...

"ΤΣΙΤΣΙ" - ΤΥΧΕΡΟ

Τα "τσιτσί" συνδέονται με τον ερχομό των καλικάντζαρων στον επάνω κόσμο και παρομοιάζονται με πολύ μεγάλες γάτες, οι οποίες εμφανίζονται το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων και προκαλούν ζημιές...

"ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ"

Κάθε χρόνο την πρώτη Παρασκευή των Χαιρετισμών και Παραμονή των Αγίων Θεοδώρων στα χωριά του Έβρου, τηρείται και σήμερα, το έθιμο των Αγ. Θεοδώρων. 

Το βράδυ της παραμονής τα αγόρια του χωριού πήγαιναν στα σπίτια όπου υπήρχαν ανύπαντρα κορίτσια κι έκλεβαν διάφορα πράγματα όπως κάρα, γεωργικά μηχανήματα και άλλα...

"ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΣΑΡΑΝΤΑ" - ΣΟΥΦΛΙ

https://1osoufliou.files.wordpress.com/2015/03/krepes.jpg

Την ημέρα των Αγίων Σαράντα η κάθε νοικοκυρά συνήθιζε να βράζει στο σπίτι της ξερό καλαμπόκι ή σιτάρι ή να κάνει λουκουμάδες σε μεγάλα σχήματα «μικίκια» ή τις λαλαγγίτες. Οι περισσότερες νοικοκυρές συνήθιζαν να κάνουν λαλαγγίτες με τον εξής τρόπο. Έπαιρναν αλεύρι και το ανακάτευαν με νερό. Μέσα στο μείγμα έβαζαν...

"ΦΑΝΟΥΡΕΙΑ" - ΑΝΩ ΟΙΝΟΗ

fanoureia ano oinoi evrouΤα τελευταία χρόνια γιορτάζεται με μεγαλοπρέπεια η εορτή του Αγ. Φανουρίου. Οι γυναίκες όλης της περιοχής, επισκέπτονται το παρεκκλήσι του Αγίου από την παραμονή , έχοντας φτιάξει η κάθε μία από μία “Φανουρόπιτα”. Το Παρεκκλήσι αυτό έχει τη δική του ιστορία. Αρχικά στο χώρο που βρίσκεται, υπήρχε κατοικία. Ο ιδιοκτήτης όμως συχνά έβλεπε την παρουσία του Αγ. Δημητρίου, ο οποίος τον παρότρυνε...

"ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ" - ΝΕΑ ΒΥΣΣΑ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ

Oι κάτoικoι της Νέας Βύσσας είναι πρόσφυγες από τη Μπόσνα ή Μπoσνάκιoϊ ή, ακόμα, και Βoσνoχώρι της Ανατoλικής Θράκης, πoλύ κoντά και σε απόσταση μόλις λίγα χιλιόμετρα από την καινoύργια τoυς πατρίδα. Τα πρώτα χρόνια τoυ ξεριζωμoύ oι Μπoσνoχωρίτες τα πέρασαν μέσα στην αβεβαιότητα, αδυνατώντας να πιστέψoυν ότι έχασαν τις πατρικές τoυς εστίες, καθώς και τις περιoυσίες τoυς. ..

ΜΠΟΜΠΟΣΑΡΗΣ - ΝΕΟ ΧΕΙΜΩΝΙΟ

bobosarisΈνα έθιμο που έχει έρθει από το Μεγάλο Ζαλούφι της Ανατολικής Θράκης  και συμβολίζει την φυγή του Ιωσήφ και της Μαρίας για να γλυτώσουν από τον Ηρώδη..

Η ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΤΟΥ ΜΠΟΜΠΟΣΑΡΗ ΛΕΝΕ ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ "ΣΗΚΩ ΠΕΡΙΣΤΕΡΟΥΔΑ ΜΟΥ..."